A havas, de még inkább a jeges út igencsak próbára teszi az autósok türelmét, tudását, idegrendszerét. Köztudott, hogy útjainkon leginkább kiszolgált autómatuzsálemek futnak, amíg bírják még magukat. A végkifulladásig, szokták mondani. Persze egyre gyakrabban találkozunk már modern, jól felszerelt csodamasinákkal is. De mindkét kategóriájút láttunk téli utakon már árokban landolni is…
Nem mindig a gépkocsi márkája, minősége határozza meg, hogy célba érünk-e. Főként a téli utakon. Ez leginkább a vezetők tapasztalatától függ, meg attól, betartjuk-e a közlekedési szabályokat .
A legfontosabb szabály: közlekedj okosan, megfontoltan! Légy türelmes és figyelmes! Tisztelt autóstársaidat, légy előzékeny, fokozottan tartsd be az elsőbbségadás szabályait! Télen pedig még inkább csökkentsd a sebességet! Nemhiába tartja a mondás: lassan járj, tovább érsz!
Hogyan készítsük fel autónkat a téli utakra?
Nagyon fontos lenne, ha mindenki rendelkezne téli gumikkal. Nem eggyel, nem kettővel, hanem öttel (a pótkerék is)! Sajnos nálunk még igen kevesen teszik meg ezt a biztonsági beruházást. És a hólánc is hiányzik. (Ezt is két kerékre kell felszerelni!) Pedig a havas, téli utakon, főleg ha lejtős utakon is utazunk, ez elengedhetetlen. De nagy segítséget nyújthat a hólánc a mellékutcákból való kijutáshoz is. Persze jeges utakon már nem használható!
A tapasztalat azt mutatja, hogy havas, jeges úton a fékezéssel még nagyobb galibát okozhatunk. Tehát fékezni csúszós úton veszélyes. Főleg a hátsó meghajtású autókkal. A kapaszkodók előtt azt a sebességet kell megválasztani, amivel autónk fel tud jutni a dombra. A lejtőn sebességet váltani nem szabad, mert irányíthatatlanná válhat az autó. De a sík terepen is ügyelni kell a sebességváltásra, az előzésre, a kormánykerék hirtelen elmozdítására, mert könnyen megpördülhet a gépkocsi.
Mit tegyünk, ha megcsúszott az autó?
Semmiképp ne essünk pánikba, ilyenkor kell leginkább észnél lenni. Első teendő: vegyük le lábunkat a sebességpedálról. A kormányt fordítsuk a csúszás irányába, hogy megtaláljuk az egyensúlyt. Ne fékezzünk, mert akkor tovább pörgünk. És még egyszer hangsúlyozom: lassan, nyugodtan vezessünk.
Fékezés…
Téli vezetéstechnika
- A megfelelő öltözet és helyes testtartás a kényelmes, nyugodt vezetés előfeltételei.
- Az utazás időtartamának növekedésével ajánlatos egyre gyakrabban pihenni.
- Az útviszonyok a magasság növekedésével gyorsan változnak, vegyük figyelembe ezt a tényezőt is.
- Az útviszonyoknak megfelelő sebesség és a nagy követési távolság a legfontosabb. A vezetésmód az abroncsok néhány négyzetcentiméteres felfekvési felületétől függ. Havas vagy jeges úton csak megfelelő vezetési technikával tudjuk a meghajtóerőt az útra vinni.
- A síkos utakon való fékezés mindig teljes összpontosítást követel a vezetőtől. Ha a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), a kerekek gyorsan leblokkolnak, a jármű kormányozhatatlanná válik és kicsúszik. Ilyenkor csak az segít, ha a lábunkat levesszük a fékről, egyenesbe hozzuk az autót és csak akkor fékezünk, mikor az autó újra a kívánt irányba állt.
- Éjszaka, sűrű hóesésben fárasztó és kimerítő a vezetés. Ilyenkor csak a sebesség csökkentése segít.
- Fontos a világítás! A fényszórókat és a többi lámpát gyakran tisztítsuk. Különösen teli csomagtartóval állítsuk be úgy a fényszórókat, hogy ne vakítsák a szembejövőket.
- Ha behavazott sávokat keresztezünk vagy váltunk, tartsuk biztosan a kormányt és enyhén lépjünk a gázra.
Blokkolásgátló rendszer
Gyakorlott vezetők tudják, hogy különösen behavazott, jeges úttesten a kemény fékezés, s ezáltal a kerekek leblokkolása milyen következményekkel járhat. A gumi szélének oldaltartása csökken, az autót nem lehet kormányozni, adott esetben ki is farolhat. A fékút általában hosszabb lesz, mint az optimális fékezésnél. A blokkolásgátló rendszer feladata, hogy az erős fékezéskor a fékfolyadék nyomását automatikusan úgy ossza el, hogy a kerekek ne blokkolhassanak le. Az autó kormányozható marad, az abroncs és az úttest közötti erőátviteli képességet pedig optimálisan fékezésre fordítjuk.
Síkos úton a blokkolás gátló rendszer gyakrabban bekapcsol, mivel már viszonylag kisebb fékezésnél is elérjük az abroncsok tapadási határát. Az ABS-rendszer működését, a fékszabályozást a fékpedál pulzáló mozgásaként érzékelhetjük. Ezen felül kattogó hang (a fékszabályozásé) jelzi, hogy legalább egy kerék elérte az abroncs és az úttest közötti tapadási határt. Ha nem vagyunk benne biztosak, hogy a csillogó felületű út csak nedves vagy jeges is, elég lágyan megnyomnunk a fékpedált, hogy megkapjuk a választ. Ha arra kényszerülünk, hogy a járművet erőteljesen lefékezzük, síkos úton ne hagyjuk abba a fékerő növelését, amikor a szabályzási folyamat megindul. A jármű lehető legnagyobb lefékezését csak akkor érjük el, mikor már minden kerék fékereje szabályozott.