Az EUSAMA (European Shock Absorber Manufacturer Association, azaz Európai Lengéscsillapító gyártók egyesülete) eljárás a talperő változása alapján értékeli a lengéscsillapító állapotát.
A lengéscsillapítóknak a járművekben kettős szerepük van:
– Lengéskényelem
– Talperő stabilitás
Természetesen a lengéscsillapító esetében mindkét szerepnek nagyon nagy jelentősége van. Hiszen ha nem megfelelő a lengéskényelem akkor a gépjármű tulajdonosnak és utasaiknak nem lesz megfelelő a menetkomfortjuk. De biztonságtechnikai szempontból természetesen a második szerep, a talperő stabilitás a fontosabb tényező. A lengéscsillapító analitika a közlekedésbiztonsági diagnosztika egyik legfontosabb eleme,
három típusát ismerjük:
– lengéscsillapító vizsgálat a gépjármű ejtésével (KONI)
– lengéscsillapító vizsgálat a kerék lengetésével (BOGE)
– dinamikus talperő-ingadozás mérés (EUSAMA)
Mivel magyar országon hatóságilag szabályozott, hogy műszaki vizsga során csak az EUSAMA mérési elv használható. Ezért minden általunk értékesített lengéscsillapító próbapad ezt a mérési elvet használja. A mérés során nem egyszerűen a lengéscsillapítót, hanem a felfüggesztést, mint a lengőrendszer eredendő jellemzőjét mérjük.
A legkisebb talperőérték a felfüggesztés + pad eredő rezonancia frekvenciáján alakul ki, amikor a keréklengés során a kerék a karosszéria felé (felfelé) halad. Az országúton is ez a legveszélyesebb pillanat, mert egy ilyenkor ható oldalerő könnyen kitéríti, sodorja az autót, valamint a kellő tapadási tényező hiánya miatt nagy mértékben nő a fékút. Az EUSAMA mérés során tehát a futómű-rezonancia helyén elért csillapításra nézve kapunk mérőszámot %-os értékben. Ahol a 60 és 100% közötti értéket tekintjük nagyon jónak viszont a 20 és 30% közötti értéket már elégtelennek és az ez alatti értékeket már veszélyesnek minősítjük.