Elég az, ha csak téliguminak hívják?

posted in: Főoldalas bejegyzés | 0

Ne tévesszen meg senkit a szokatlanul enyhe idő, a sufniban pihenő téliguminak már a felnin a helye. A felninek meg kerékagyon. Mi csak győzködni tudjuk, de a németek be is bizonyítják, miért kell a téligumi. Na de melyik?

A német ADAC, tartva jó szokását, idén is lenyomta nagy téligumi-tesztjét. A teszt alatt ne vizes műanyagon való botladozást képzeljenek el, hanem valós körülmények között végzett méréseket. A zaj, kopás vagy fogyasztás bár fontos mutatók, az igazán lényeges szempont a különböző útviszonyok között mutatott viselkedés. Ezért az egyes részeredmények végső ítéletre gyakorolt súlyozása más és más:

  •     Száraz út: 15%
  •     Vizes út: 30%
  •     Zaj: 5%
  •     Fogyasztás: 10%
  •     Kopás: 10%
  •     Havas út: 20%
  •     Jeges út: 10%
Fotó: Wolfgang Grube / ADAC
Fotó: Wolfgang Grube / ADAC

 

Az idén két méretet teszteltek az ADAC szakemberei: 175/65 R 14 T és 195/65 R 15 T. Bár megannyi típushoz jó a két méret, a lista mégsem teljes, előfordulhat, hogy motorváltozattól vagy felszereltségtől függően más gumi való az autóra. Akad sok egyéb típus is, amelyikre jó a fenti két méret. Lényeges a megfelelő méret kiválasztása, melynek tanácsolt utánanézni, elsősorban az autó kézikönyvében, vagy a gyártó honlapján.

Mindkét kategória T sebességindexű, azaz 190km/h-ig használható. Abban az esetben, ha az idei teszt gumiméretei önnek nem felelnek meg, az ADAC ajánlása szerint plusz-mínusz egy méretet léphet. De érdemes megnézni a korábbi évek tesztjeit is, hiszen a 2013-banvagy 2012-ben tesztelt gumik között megtalálhatja a megfelelő méretet.

Fotó: Wolfgang Grube / ADAC
Fotó: Wolfgang Grube / ADAC

175/65 R 14 T

A dobogót idén mindkét méretben ki lehet bővíteni négy helyre, hisz ennyi gumi kapott minősítést az ADAC tesztjén. A Continental ContiWinterContact TS850, a Dunlop SP Winter Response 2, a Michelin Alpin A4 és a Firestone Winterhawk 3 az összes útfelületen kiegyensúlyozott eredménnyel zártak, és nem mutattak hiányosságokat. Az első helyezett Continental nagy erőssége, hogy nemcsak a különböző idöjárási körülmények között teljesített jól, hanem a fogyasztásra gyakorolt hatása, valamint visszajelzésben is megelőzte társait.

Fotó: Wolfgang Grube / ADAC
Fotó: Wolfgang Grube / ADAC

A középmezőny megfelelőit az Esa + Tecar Super Grip 7+ vezeti, mely mindössze nedves úton mutatott megbocsátható hiányosságokat, de így nem kaphatta meg a minősítést. Ugyanúgy a nedves úton nyújtott teljesítmény vonta meg a minősítés lehetőségét a Fulda Kristall Montero 3 és Vredestein Snowtrac 3 téligumiktól.

Az idei teszten két abroncs kapott problémás minősítést: a Cooper WM-SA2 (Weather-Master) és a Star Performer SPTS (Winter AS). Mindkét téligumi komoly hiányosságokat mutatott nedves úton, de jeges úton is éppenhogy megfelelő a tapadásuk. Az idei tesztből kimaradt viszont a Goodyear. A teszt időpontjában, ebben méretben az UltraGrip 8-at már, az UltraGrip 9 még nem gyártották.

7150661_4c27c6cfd55f2224d6be1cb6228fb454_o


195/65 R 15 T

Hasonlóan a kisebbik mérethez, itt is négy gumi kapott minősítést. A Continental ContiWinterContact TS850,a Bridgestone Blizzak – LM 001, a Dunlop SP Winter Sport 4Dés a Semperit Speed-Grip 2 mindannyian kiegyensúlyozott teljesítményt mutattak, hiányosságok nélkül. A Continental abroncsa ismét fogyasztásban és visszajelzésben nyújtott kiemelkedőt a vetélytársakhoz képest.

 

Fotó: Wolfgang Grube / ADAC
Fotó: Wolfgang Grube / ADAC

 

A másodvonal éllovasa az Uniroyal MS plus 77 lett. Egységesen megfelelő eredményt ért el a különböző időjárási viszonyok között, emellett alacsony ára teszi vonzó alternatívává drágább társai ellenében. A Yokohama W.drive V905 és Michelin Alpin 5 téligumik szintén megfelelő választásnak tűnhetnek, elsősorban havas és jeges úton, bár utóbbi ára már a felsőházban focizik.

A teszt két utolsó tagja, az Infinity Winter Hero INF 049 és az Achilles Winter 101problémás minősítést kapott. Ahogy a kisebbik méretben, itt is a komoly bajok elsősorban nedves úton jöttek elő, mely az erre az időszakra jellemző időjárást figyelembe véve egyáltalán nem elhanyagolható tényező.

7150663_564faccb390bf9173c3bb853577f145d_o

 


Négyévszakos gumik

Örök igazságnak tűnik, hogy ami mindenre jó, az igazából semmire sem az. Ez alól, legalábbis az ADAC idei tesztje szerint, a négyévszakos gumik sem kivételek. A német szakemberek négy, egyaránt 195/65R15H-s méretű gumit teszteltek, és a legjobb eredmény is csak elégséges. Ezt a minősítést két gumi, a Falken EuroAll Season AS200 és a Vredestein Quatrac Lite kapta meg. A Kumho Solus HA31 és az Uniroyal AllSeasonExpert problémásminősítést kaptak.

Fotó: Wolfgang Grube / ADAC
Fotó: Wolfgang Grube / ADAC

Érdemes mihamarabb befektetni egy garnitúra téligumiba, főleg ha külföldre indul az ember, hiszen nem egy országban ilyenkor már kötelező. Bár a fenti táblázatok a német átlagárakat mutatják, komoly eltérésre itthon sem lehet számítani, és egy márkás új, vagy tényleg jó állapotú használt téligumi-garnitúra bármikor jobb alternatíva ilyenkor, mint nyárigumival kockáztatni.

7150659_e1462d6c880c2bedb2f2b4ae700e7c72_o


 

Cikk forrása:

totalcar.hu

 

Szerző: RÉZMÁNYI BALÁZS